• 0722.239.508
  • office@iepurasulbocanila.ro
  • Strada Iarba Campului nr. 91 sector 4, Bucuresti
  • Blog

    Copiii de școală primară învață din tradiții și valori

    Unii părinți lasă moștenire o casă, alții lasă povești. Nu neapărat povești scrise, prinse între două coperte lucioase, și nici povești de care se vând la librărie. Ci povești care se transmit din generație în generație, ca o forță greu de oprit. Poveștile copilăriei nu aparțin unei epoci, ci unei voci colective. Iar atunci când le spui mai departe, nu dai un exemplu, ci impui o direcție. Le împărtășești copiilor tăi o părticică din copilul care ai fost tu, iar ei învață, fără să știe, care le sunt rădăcinile. La grădiniță sau într-o școală primară Bucuresti, aceste povești nu pot să țină locul moștenirii pe care i-o lași propriului copil, dar sunt lecții valoroase. Sunt oglinzi, busole și punți de legătură între două lumi care, altfel, n-ar fi avut nicio șansă să se întâlnească.

    Cum face o scoala primara Bucuresti ca poveștile copilăriei să nu expire niciodată

    Poveștile din copilăria noastră nu au rămas în trecut – ele există în prezent prin vocea celui care le rostește. În timpul orelor la scoala primara Bucuresti Iepurașul Bocănilă, aceste povești devin pretexte pentru dialog, adevărate exerciții de empatie și curaj.

    Astăzi nu mai încercăm să-i convingem pe copii că Prâslea cel Voinic a existat, ci doar că e un gest de curaj să mergi singur într-un loc necunoscut. Spunem povești nu ca să exemplificăm o succesiune de acțiuni, ci ca să creăm hărți emoționale pentru fricile celor mici, pentru curajul lor, pentru identitățile lor în formare. Acolo unde noi, adulții, vedem o poveste învechită, copilul recunoaște o emoție vie. Narațiunile devin punți între generații tocmai pentru că ridică întrebările esențiale fiecărei vârste.

    În plus, basmele au o structură simplă, dar clară, care-l ajută pe copil să înțeleagă mai bine lumea înconjurătoare. Îl învață că obstacolele pot fi depășite, că răbdarea e uneori mai utilă decât forța și că binele are întotdeauna un chip familiar. E motivul pentru care, chiar și azi, un copil poate să asculte fermecat o poveste spusă de cineva care a auzit-o cu 40 de ani îninte¹.

    Poveștile ca instrument de apropiere emoțională între părinte și copil

    Rostirea unei povești moștenite din strămoși e un act de tandrețe. Copilul nu află doar o întâmplare, ci primește o parte din tine. Un studiu realizat de Harvard arată că acest tip de povești consolidează atașamentul și empatia². Fie că este o poveste de familie sau una auzită de la bunici, ea devine un canal de comunicare complex, în care cuvintele poartă cu ele și o serie de emoții.

    Acest spus de povești funcționează la fel de bine și invers, atunci când copilul cere aceeași poveste iar și iar, nu pentru că-l pasionează intriga, ci pentru siguranța emoțională pe care o aude în vocea celui care i-o spune. Povestea devine ritual. Același lucru se întâmplă și într-o oră tipică de lectură la o scoala primara Bucuresti, unde fiecare voce devine un punct de sprijin afectiv. Și fiecare cerere de reluare a unei povești din partea copilului spune, de fapt: „Sunt aici. Te ascult. Îți dau timp.

    Cum poți să adaptezi poveștile vechi pentru copiii de azi, fără să le strici farmecul

    Nu e nevoie să rescrii basmele, ci doar să le regândești cadrul. Lupul poate să reprezinte un coleg răutăcios, iar pădurea, un moment de confuzie emoțională. Adaptarea nu falsifică, ci face mesajul mai accesibil. La fel se întâmplă și cu ghicitorile – mici exerciții de logică și limbaj care dezvoltă vocabularul, intuiția și simțul ludic al copilului. Citește articolul nostru despre cum contribuie ghicitorile la dezvoltarea armonioasă a micuțului tău. Specialiștii îți recomandă să păstrezi structura clasică și să actualizezi doar contextul³.

    Mai mult decât o simplă modernizare, această adaptare îi arată copilului că poveștile nu sunt blocate în trecut, ci sunt instrumente vii. De fiecare dată când readuci un basm în vocabularul și contextul actual, creezi nu doar un moment de atenție, ci și de identificare. Într-o scoala primara Bucuresti obișnită, această apropiere dintre copil și poveste creează acele momente de recunoaștere și conexiune profundă. Prin această readucere în prezent, copilul înțelege că poveștile nu se uită, ci doar așteaptă să fie spuse altfel.

    Când copilul devine povestitor, învață mai bine să-și spună propria lui versiune

    Copiii nu învață doar ascultând, ci și povestind mai departe cele învățate. Când sunt invitați să spună o întâmplare personală, ei devin actori activi în propriul proces de învățare. McDrury și Alterio, două cercetătoare în domeniul educației, au arătat că acest proces stimulează reflecția critică și consolidarea cunoștințelor⁴.

    La Iepurașul Bocănilă, la nivel de scoala primara Bucuresti, exercițiul narativ începe cu întrebări simple: „Povestește o zi în care ai fost curajos” sau „Ce ai învățat atunci când ai făcut o greșeală?”. Astfel de exerciții nu doar că le dezvoltă copiilor vocabularul, ci și capacitatea de introspecție. Copilul înțelege că povestea lui contează. Iar când e ascultat, își recunoaște propria voce ca pe ceva valoros. De aceea, la scoala primara Bucuresti Iepurașul Bocănilă, fiecare exercițiu de povestire devine și un exercițiu de validare personală.

    Să transmiți o poveste înseamnă să o redai cu încredere, chiar dacă greșești un nume, sau uiți o replică. Ce rămâne în mintea copilului nu sunt detaliile, ci emoția din poveste, care devine liantul dintre educație și suflet.

    La școală sau acasă, în familie sau la clasă, vocea care spune o poveste poate să devină ancora unui copil. Nu pentru că sună frumos, ci pentru că sună cunoscut. Poate că nu există o rețetă pentru cum să transmiți mai departe poveștile copilăriei tale. Dar cu siguranță există un punct de plecare: începe să le spui.

    Referințe:

    ¹ Bettelheim, B. (1976). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Vintage Books.
    ² Weissbourd, R. et al. (2013). The Children We Mean to Raise: The Real Messages Adults Are Sending About Values. Harvard Graduate School of Education.
    ³ Egan, K. (2005). An Imaginative Approach to Teaching. Jossey-Bass.
    ⁴ McDrury, J. & Alterio, M. (2003). Learning Through Storytelling in Higher Education: Using Reflection and Experience to Improve Learning. Routledge.

    Leave a comment

    Suna Acum
    Harta